در ادامهی بررسی شناخت جنبش مه ۱۹۶۸ و علل ناشناخته ماندن آن در ایران، اکنون به جایگاه و تأثیر سیتواسیونیستها در آن جنبش میپردازیم. نخست به چگونگی روند فراگیرشدن شعارهای سیتواسیونیستی نگاهی میاندازیم و سپس ترجمهی فارسی مقالهای با عنوان ” پایان پیشاهنگها، سیتواسیونیستها و جنبش مه ۱۹۶۸ ” به قلم ژان ـ کریستف آنگو را میخوانیم.
خواروز: دو شعر برای رُنه شَر و چند قطعهی دیگر
۱
هر حرف تردیدی است،
هر سکوت تردیدی دیگر.
بااینهمه
پیوندشان به ما مجال میدهد
تا نفس بکشیم
بیآزرمی و بیمعنایی
در رویارویی با موجِ تند و تیزِ پسامدرن، ما خوانندگانمان را به مقاومت دعوت میکنیم. همانگونه که لاکاپریا میگوید، دورانِ ما دوستدارِ مفهومسازیِ افراطیای است که « برای جلب توجه کردن » باید درخشان باشد، ولو به حد بیمعنا بودن برسد. برعکس، ما نیز به دنبالِ اندیشهورزانی چون اورول، در پیِ اندکی آزرم و تواضع بیشتر هستیم، و نیز بازگشتی به « عقلِ سلیم». از آنجایی که « گرایشِ مسلطِ نثرِ مدرن دورشدن...
جستارهایی در شناخت جنبش ماه مه ۱۹۶۸ و علل ناشناختهماندنِ آن در ایران. ۱
با استناد به نوشتههای ژان پیر دو توی ، یکی از شرکتکنندگان و فعالان رادیکال جنبش می ۶۸، جنبشی که به ماه مه ۶۸ معروف شده در واقع جنبشی است با دیرندی ده دوازده ساله که از ۱۹۶۶-۱۹۶۵ تا اواخر ۱۹۷۸ را در برمیگیرد. این دوران را میتوان به سه مرحله با دیرندهای متفاوت تقسیم کرد: مرحله یکم از اوائل تا پایان ماه مه، مرحله دوم حداکثر تا پایان ماه ژوییه ۶۸، و مرحله سوم ده سال پس از آن. مرحلهی یکم کمتر و...
طاعون عاطفی و کینهتوزی
من از تاریخ یکم ژانویهی ۲۰۱۵ به وبلاگنویسی رو آوردم و بهطور جنبی صفحهای فیسبوکی نیز صرفاً به عنوان “ویترین کتابفروشی” و همچنین امکان تماس بیشتر با خوانندگان درست کردم. بهندرت فرصت پیدا میکنم به یادداشتها و صفحات فیسبوک دیگران نگاهی بیندازم. اما گاهگاه بهطور تصادفی چند سطر خوب یا نکتهای بامزه در این یادداشتها مرا به خواندن ترغیب میکند.
ختنهسوران نیچه با شرکت حاجی هیتلر
سردرگمی و سرسپردگی اغلب اندیشهورزان ( روشنفکران ) ایرانی در تاریخ معاصر به گمان من میتواند دو صفت شاخص یا سرشتارِ اندیشهورزی در این تاریخ محسوب شود. منظور از سردرگمی همان confusion است که من گاهی به پیشنهاد حیدری ملایری آن را “پشش ” ترجمه کردهام. اصلیترین علتِ سردرگمی و پشش، فقر انسجام ِ نظری است. منظورم از سرسپردگی نیز انقیاد به ایدهئولوژیها، اتکا به مصادر و مراجع قدرت، و...
در همبستگی با زندگی، از عفرین تا نوتردام دلاند
چه در عفرین چه در نوتردام دلاند منطقِ مافیایی خاصی زندگی را به دندان چرکین قدرت و سلطه میجود و میفرساید. مقاومت انسانی در برابر این منطق در هر گوشه از این سیارهی محزون مشارکت در تحقق آرزوهای انسانی در راستای چیرگی بر هیولای سرمایهداری است. از چیاپاس تا روژآوا و مناطق دفاعی Zad در فرانسه، ابداعِ اشکال نوین مقاومت و مبارزه علیه دنیای مافیایی سرمایه هر یک از ما را نخست به حراست از شعور و...
نتهایی در مقام سال نو
در ایام نوروز امسال با دوستانی صحبت از این به میان آمد که در این زمانه چهگونه میتوان بدون بغضی در گلو تبریک و شادباش سال نو گفت وقتی جایجای این سیارهی محزون در چنگال ستم رنج میکشد؟ از آنجایی که این پرسش ریشه و محورِ همهی پیوندهای من با ادبیات و هنر و منابع شناخت و آگاهی در تمام زندگیام بوده است، طبیعی است که نخست به یاد دو شاعر و آثارشان افتادم. رمبو و دو کتاب فصلی در دوزخ و اشراقها،...
پیشنهادهایی ساده و ناچیز به اعتصابکنندگان
به درخواست برخی از دوستان خواننده، ترجمهی فارسی متن فرانسوییی را که پریشب، همچون پژواکی از ارزیابی در قبال امواج اعتصاب جاری در فرانسه، منتشر کردم در اینجا میآورم. این متن برگرفته از آخرین صفحات کتابی است از رائول ونهگم به نام: پیشنهادهایی ساده و ناچیز به اعتصابکنندگان برای خلاصشدن از چنگ کسانی که با اخاذیِ اموال عمومی مانعِ زندگی ما هستند. عنوان طولانی این کتاب و عبارت modeste...
MODESTES PROPOSITIONS AUX GRÉVISTES
MODESTES PROPOSITIONS AUX GRÉVISTES Pour en finir avec ceux qui nous empêchent de vivre en escroquant le bien public. Propager partout l’idée de gratuité Le nouveau mode de production qu’instaure le développement des énergies renouvelables introduit dans la valeur d’échange un principe de gratuité appelé à la vider de sa substance au nom de la valeur d’usage. Le libre...