امروز دو پیام از خوانندگان این وبسایت دریافت کردم: اولی با حسننیت انتشار این چهارمین چاپ را به من تبریک گفته بود و دومی از من پرسیده بود که آیا خطاهای تایپی چاپهای پیشین این بار تصحیح شده است یا نه. به پیامدهندهی اول پاسخ دادم که من از انتشار این چاپ جدید اطلاع نداشتهام و آنچه در زیر میآید مربوط به دومین پرسش است که چهبسا برای سایر خوانندگان علاقمند به این کتاب نیز بیفایده نباشد.
هنرمندان، کار ما از این حرفها گذشته است!
یادداشت مترجم: آری، جنبش جلیقهزردها ادامه دارد! با وجودی که قدرت دولتی در فرانسه هارتر و سبعانهتر از پیش برای سرکوبِ آن هیچ حد و مرزی در وقاحت و خشونت نمیشناسد. تا بدانجا که چند روز پیش شماری از هنرمندانِ عرصههای مختلف نیز، “سرانجام” واکنش نشان دادند و طومار و عریضهای با ۱۵۰۰ امضاء در ابراز انزجار یا برآشفتگیشان از شدت این سرکوبها منتشر کردند. در پاسخ به این عریضه، شماری از...
کاتدرالِ دل را نجات دهیم ــ کاربردِ دیگری برای نوتردامِ پاریس
یادداشت مترجم: گاهی در ترجمهها و نوشتههایم نام ژان مِلیه و گفتهای از او آمده است. کشیش و فیلسوف فرانسوی ( ۱۷۲۹-۱۶۶۴) که نقدهایش از کلیسا و دستگاه روحانیت مسیحی بسیار رادیکال بود. پریشب با خواندن متنی از یک کشیش دیگر فرانسوی، به یکی از دوستان نوشتم که گویا ملیه پس از چند قرن دوباره زنده شده است! این بار، و فعلاً، کشیش ما گمنام است. متنی که نوشته است، با امضای « یک کشیش روستایی در بازدید از...
کورنلیوس کاستوریادیس ــ بخش دوم: منطقِ پروژهی انقلابی
بخش اول این متن:ریشههای ذهنی پروژهی انقلابی منطقِ پروژهی انقلابی انقلاب سوسیالیستی خواهانِ دگردیسیِ جامعه از طریق کنشِ خودمختار آدمیان و برقراری جامعهای است که بهمنظور خودمختاری همگان سازماندهی شود. این یک پروژه است. یک قضیهی ریاضی یا نتیجهگیری از برهانی اثباتی نیست که نشاندهندهی رویدادی اجتنابناپذیر باشد، حتا تصور چنین برهانی پوچ و آبسورد است. اما با اینحال این پروژه یک اتوپیا،...
الجزایر در آستانهی شکفتگی است
یادداشت مترجم: این روزها برخورد اغلب رسانهها و شبکههای فارسیزبان به جنبش مردمی کنونی در الجزایر همانند برخوردشان به جنبش جلیقهزردها در فرانسه است. شاید با بیاعتناییِ بیشتر. ترجمهی متنی که میخوانید اقدام کوچکی برای شکستن این فضای سکوت است. الجزایر در آستانهی شکفتگی[1] است نوشتهی محمد حربی و نجیب سیدی موسی ظهورِ ناگهانی حرکتِ مردمی در ۲۲ فوریه گسستِ عظیمی در تاریخ ما و نیز در تاریخ کشورهای...
درخشهای فوگ در زردْ ماژور
یادداشت مترجم: پیش از این با ترجمهی متنی از فِردی گومز Freddy Gomez با عنوان “زمستان دگردیسیها” (در واکاوی جنبش جلیقهزردها)، او و وبسایت ارزندهاش À contretemps را بهاختصار معرفی کرده بودم. او در این مدت در وبسایتاش متنهای تحلیلی بسیار خوبی، به قلم خودش و دیگران، در بارهی این جنبش منتشر کرده است. نخستین نوشتهی خودِ او در بارهی جنبش جلیقهزردها با عنوان “بازیها و...
انگارهی قدرت و زاپاتیستها — جان هالووی
ترجمهی فارسی: فرزان نصر نسخهی پیدیاف متن: جان هالووی ـ انگارهی قدرت و زاپاتیستها این مقاله اولین بار در شمارهی ۱۹ مجلهی Common Sense به تاریخ ژوئن ۱۹۹۶ منتشر شده است. عنوان اصلی مقاله The Concept of Power and the Zapatistas نوشتهی John Holloway است. ۱ «دروغی جدید بهمنزلهی تاریخ به ما فروخته میشود. دروغ در باب شکستِ امید، دروغ در باب شکستِ برازندگی، دروغ در باب شکست انسانیت.»...
ریشههای ذهنیِ پروژهی انقلابی
یادداشت مترجم: در این روزهای مصادف با سالگرد انقلاب بهمن ۵۷، جوشش پایدار حرکتهای اعتراضی در عرصههای بسیار در ایران، و همزمان با پیدایش یکی از عمیقترین جنبشهای اجتماعی، جنبش جلیقهزردها، در فرانسه به ندرت متنی به فارسی در بارهی این دو موضوع دیدهام که خرسندم کند. خصلت غالب بر تحلیلها و بررسیها، از تداوم نوعی فقر نظری، خلطِ معنا و عوضیگرفتن در میان « صاحبنظران » ما خبر میدهد. من چندی پیش...
نامهی همبستگی و پشتیبانی از مقاومت و خودمختاری زاپاتیستی ( ژانویه ۲۰۱۹ )
نامهی همبستگی و پشتیبانی از مقاومت و خودمختاری زاپاتیستی ( ژانویه ۲۰۱۹ ) ما، روشنفکران، دانشگاهیان، هنرمندان، فعالان و اشخاص نیکخواه، و همینطور سازمانها، اتحادیهها و تعاونیها، از کشورهای مختلف، همبستگیمان با ارتشِ آزدیبخشِ ملیِ زاپاتیستی (EZLN) را در این لحظهی خطیر در تاریخاش اعلام میکنیم، و کارزارِ اطلاعزدایی، دروغها و افتراها بر ضدِ آن، چه در مکزیک و چه بیرون از...
بزرگداشتِ تلخ ــ بیستوپنج سال تجربهی زاپاتیستی، (متن کامل)
بزرگداشتِ تلخ بیستوپنج سال تجربهی زاپاتیستی نوشتهی ژروم بشه، Jérôme Baschet ـ ۷ ژانویه ۲۰۱۹ چند روز پیش، زاپاتیستهای چیاپاس بزرگداشتِ بیستوپنجمین سالِ خیزشِ اولِ ژانویهی ۱۹۹۴ را برگزار کردند. خیزشی مسلحانه که Ya Basta ! ، دیگر بس است! ی بود به پنج قرن سلطهگری استعماری بر مردمان بومی، به شش دهه « دیکتاتوریِ بینقص » از سوی حزبِ نهادیِ انقلابی، به دوازده سال سیاستِ نئولیبرال و شکلِ نمادینِ...